حجم موتور چیست و چه تأثیری بر قدرت و گشتاور پیشرانه دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از اعدادی که شرکت در اختیار خریداران و مردم می گذارد، حجم موتور است که با یک عدد معین می گردد و این عدد ارتباط مستقیم با میزان قدرتی دارد که می تواند فراوری کند.

حجم موتور چیست و چه تأثیری بر قدرت و گشتاور پیشرانه دارد؟

به گزارش، پیشرانه خودرو دارای تعدادی سیلندر و پیستون است که این پیستون ها در سیلندر ها بالا و پایین می روند و طی این امر، هوا و سوخت در درون سیلندر ها با یک دیگر ترکیب می شوند.

حجم موتور ارتباط مستقیمی با حجم سیلندر خودرو دارد، یعنی میزان مشخصی از اکسیژن و سوخت وارد یک سیلندر با قطر مشخص می گردد و از ترکیب شدن آن دو با هم مقدار مشخصی انرژی به وجود می آید.

عامل محدودنماینده قدرت فراوریی، اکسیژن است. یعنی حتی اگر میزان سوخت ورودی به سیلندر ها افزایش یابد، به دلیل اینکه همان حجم هوای قبل وارد آن می گردد، میزان قدرت فراوریی ثابت می ماند و سوخت اضافه هیچ تاثیری ندارد.

هرچقدر قطر سیلندر ها بیشتر باشد، خودرو می تواند نیروی بیشتری فراوری کند. به معنی دیگر، در شرایط مساوی، یک پیشرانه 10 لیتری، نیرویی 10 برابر بیشتر از خودرویی فراوری می نماید که حجم موتوری برابر با 1 لیتر دارد.

اما نکته اینجا است که وقتی می گوییم مثلا حجم موتور یک خودرو دو لیتر است، یعنی اگر میلنگ این خودرو دو دور بچرخد، هر 4 سیلندر مقدار 2 لیتر هوا را مکش می نمایند یا به عبارت ساده تر اگر بخواهیم فضای هر 4 سیلندر را با آب پر کنیم، مجموعا مقدار 2 لیتر آب در تمامی 4 سیلندر جای می گیرد.

منبع: خودروکار

italyro.ir: ایتالیا: سفر به سرزمین لئوناردو داوینچی، سفر به رم، ونیز، فلورانس و میلان

sabzevartoday.ir: سبزوار امروز: مجله خبری و تکنولوژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23371

به "حجم موتور چیست و چه تأثیری بر قدرت و گشتاور پیشرانه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم موتور چیست و چه تأثیری بر قدرت و گشتاور پیشرانه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید