طرح جنجالی مارک زاکربرگ در راه است ، برنامه ای برای ادغام اینستاگرام، واتساپ و پیغام رسان فیسبوک ، امنیت و حریم خصوصی کاربران قربانی می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، نیویورک تایمز نوشت: شرکت فیسبوک میخواهد زیرساخت های فنی واتس اپ،پیغام رسان فیسبوک و اینستاگرام را با یکدیگر ادغام کند. این موضوع تحت نظر مارک زاکربرگ به زودی اجرایی خواهد شد.

طرح جنجالی مارک زاکربرگ در راه است ، برنامه ای برای ادغام اینستاگرام، واتساپ و پیغام رسان فیسبوک ، امنیت و حریم خصوصی کاربران قربانی می گردد؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اعلام نمود که میخواهد با ادغام سرویس های فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام کنترل کاملی بر سرویس های تحت نظر خود داشته باشد و از تکرار رسوایی هایی مشابه با رسوایی پیشین این شرکت در حوزه داده های کاربران پیشگیری کند.

به گفته بعضی از منابع مطلع، اجرای چنین طرح گسترده ای نیازمند هزاران نفر از کارمندان فیسبوک است تا یک باز طراحی مجدد را از ابتدایی ترین سطوح فیسبوک، واتس اپ و ایننستاگرام انجام دهند. مردم معتقدند که این سه سرویس به عنوان برنامه های مستقل عمل خواهند کرد، اما به زودی زیرساخت پیغام رسانی آنها یکپارچه خواهد شد. بر اساس گفته های این منابع، فیسبوک هنوز در مراحل اولیه کار واقع شده است و میخواهد تا انتها امسال یا اوایل سال 2020 آن را تکمیل کند.

افزون بر این ها، زاکربرگ دستور داد تمام برنامه ها برای رمزگذاری متوقف شده و تغییر کند و این کار با هدف این است که مردم در یک تبادل نظری 2 نفره به شکلی کاملا محافظت شده تر آغاز به صحبت نمایند و به جز طرفین تبادل نظر هیچ فرد دیگری قادر به دیدن محتوای سخنان آنان نباشد. پس از این تغییرات، یک کاربر فیسبوک می تواند یک پیغام رمزگذاری شده را به کسی که فقط یک حساب کاربری واتس اپ دارد، ارسال کند. در حال حاضر این امکان وجود ندارد زیرا برنامه ها جداگانه هستند.

زاکربرگ با مکوششی کردن زیرساخت های برنامه ها، می خواهد ابزارها و دسترسی این شبکه اجتماعی را افزایش دهد و میلیاردها کاربر را داخل اکوسیستم خود درگیر مکند. اگر مردم به طور مرتب به ویژگی های متعلق به فیسبوک برای پیغام کوتاه دسترسی داشته باشند می توانند کم کم خدمات پیغامرسان های رقیب مانند اپل و گوگل را فراموش نمایند و این همان هدفی است که زاکربرگ به دنبال تحققش است. اما فراموش نکنیم که در صورت این همرسانی تبلیغات نیز قدرتمند تر می شوند. درواقع اگر کاربران با برنامه های فیسبوک بیشتر ارتباط برقرار نمایند، ممکن است این شرکت بتواند کسب و کار تبلیغاتی خود را افزایش دهد یا خدمات جدیدی را برای کسب درامد و پول ایجاد کند.

فیس بوک در بیانیه ای، اعلام نمود که می خواهد بهترین تجربه های پیغام رسانی را که می توان ساخت، طراحی نموده و مردم را با قابلیت ارسال پیغام سریع، ساده، قابل اعتماد و خصوصی همراهی کند. در بخشی از این بیانیه می خوانیم: ما در کوشش هستیم تا بیشتر بین پیغام رسان های خود هماهنگی ایجاد کنیم تا افراد به راحتی و از مسیرهایی ساده تر با دوستان و خانواده خود در شبکه هی اجتماعی ارتباط برقرار نمایند.

این برنامه زاکربرگ برای کنترل بیشتر روی کسب و کارهای مختلف فیسبوک حاصل 2 سال تحقیق مستمر در خصوص شبکه اجتماعی اصلی وی است. جالب است که اخیرا زاکربرگ به علت عدم توجه به این موضوع و نادیده دریافت مسائل امنیتی و حیم خصوصی کاربران به شدت مورد نقد واقع شده است.

بر اساس گفته منابع مطلع این تصمیم جدید نیست و درست از زمانی که فیسبوک شرکت های اینستاگرام و واتس اپ را خرید و فیسبوک مسنجر را استقلال داد(فیس بوک مسنجر یک سرویس پیغام رسان بود که از برنامه اصلی فیس بوک در سال 2014 خارج شد.)به این برنامه فکر می کرد.

به گفته یکی از این منابع از زمانی که واتس اپ و اینستاگرام با رشد شدید کاربران رو به رو شدند این تفکر در ذهن زاکربرگ جای گرفت که روی همسان سازی و یکپارچگی این برنامه ها در بلند مدت تمرکز کند. حتی بر اساس این ادعا جدا شدن مدیران اینستاگرام و واتس اپ از مجموعه دقیقا به علت شکل گیری همین ایده در ذهن زادکربرگ و مخالفت آنان با این یکپارچگی بوده است. اخیرا، نیز ده ها تن از کارکنان ارشد واتس اپ به علت تضاد فکری با زاکربرگ و طرح ادغام او این شرکت را ترک نموده یا با زاکربرگ در تنش هستند.

این تغییرات همچنین ممکن است سوالات مربوط به حریم خصوصی داده ها را مطرح کند و بپرسد که چگونه ممکن است اطلاعات کاربران بین سرویس های مختلف به اشتراک گذاشته گردد. برای مثال واتس اپ برای ثبت نام تنها به یک شماره تماس متکی است اما سیستم های ثبت نام فیسبوک و اینستاگرام متفاوتند.

زاکربرگ می خواهد ابزار شبکه اجتماعی خود را قدرت ببخشد تا جایی که میلیارد ها نفر از کاربران فیسبوک را به شدت در برنامه خود درگیر کند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، افراد اغلب به تنها یک یا دو سرویس پیغامرسانی متنی متکی هستند. در چین وی چت که توسط تنسنت ساخته شده محبوب تر است د حالی که در حالی که واتس اپ به شدت در آمریکای جنوبی استفاده می گردد. اما آمریکایی ها از سرویس های متعدد، مانند آی مسیج اپل، اس ام اس و برنامه های مختلف چت گوگل،استفاده می نمایند.

با توجه به خوش اقبالی اینستاگرام و واتس اپ بین کاربران، پیشبینی می گردد این تغییرات بیش از همه به نفع فیسبوک باشد، چرا که در حال حاضر درآمد کمتری از اینستاگرام و واتس اپ دارد. هم اکنون اینستاگرام دارای 1 میلیارد کاربر ماهانه فعال است، در حالی که این رقم برای واتس اپ 1.5 میلیارد نفر است.

البته به اعتقاد 2 منبع مطلع، فیسبوک هنوز برنامه خاصی برای استفاده از طرح ادغام ندارد. این طرح می تواند به شکل جدیدی از تبلیغات یا سایر خدماتی که فیسبوک می تواند هزینه آن را بپردازد منجر گردد.برای مثال هنگامی که برنامه ها با یکدیگر همخوانی می نمایند، خریداران فیسبوکی و فروشندگان در آسیای جنوب شرقی می توانند با استفاده از واتس اپ که در این منطقه بسیار محبوب است با یکدیگرارتباط برقرار نموده و به وسیله سیستم یکپارچه با یکدیگر چت نمایند. در نهایت، این ممکن است منجر به فرصت های تبلیغاتی جدید یا خدماتی سود آور گردد.

در اوایل ماه گذشته، در طی یکی از نشست های ماهانه واتس اپ تعیین شد که ماموریت جدید زاکربرگ در سال 2019 یک اولویت خواهد بود.زاکربرگ برای پیشگیری از نگرانی ها با معاونان ارشد خود جلساتی برگزار نموده است اما بعضی از حاضران این جلسات معتقدند توضیحات و توجیهات زاکربرگ مبهم هستند.

متحد کردن زیرساخت های واتس اپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر از لحاظ فنی نیز به شدت چالش برانگیز است. بر خلاف فیسبوک مسنجر و اینستاگرام، واتس اپ اطلاعات کاربر یا پیغام های کاربر را ذخیره نمی کند. بر اسن اساس بسیاری از افراد که نگران مسئله حریم شخصی هستند نسبت به این ادغام نقد دارند.

italyro.ir: ایتالیا: سفر به سرزمین لئوناردو داوینچی، سفر به رم، ونیز، فلورانس و میلان

sabzevartoday.ir: سبزوار امروز: مجله خبری و تکنولوژی

منبع: انتخاب
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11131

به "طرح جنجالی مارک زاکربرگ در راه است ، برنامه ای برای ادغام اینستاگرام، واتساپ و پیغام رسان فیسبوک ، امنیت و حریم خصوصی کاربران قربانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جنجالی مارک زاکربرگ در راه است ، برنامه ای برای ادغام اینستاگرام، واتساپ و پیغام رسان فیسبوک ، امنیت و حریم خصوصی کاربران قربانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید